nuffnang ads

Thursday, November 18, 2010

KISAH AMYLIA FALISHA PART 3

Kehidupan sebagai pelajar tidak semudah yang disangkakan. Amy yang baru bergelar junior atau pelajar semester pertama di kolej tersebut banyak bergantung kepada teman-temannya untuk menguruskan diri kerana Amy seorang yang tidak pandai berdikari. Ini baru kali pertama amy berjauhan dari ibunya dan membuatkan sifat manjanya tidak dapat dkikis serta merta. Teman-teman baru amy banyak mengajar amy untuk berdikari sendiri. Selang 2 bulan berada di kolej tersebut,amy telah dapat menyesuaikan diri tanpa bergantung kepada teman-temannya sahaja. Dalam tempoh 2 bulan amy berada di kolej tersebut juga,Ricky sedikit demi sedikit berubah. Dia jarang menghubungi amy dengan alasan sibuk dengan tugasan yang baru. Apabila amy cuba menghubungi Ricky,Amy hanya dapat berbual sekejap sahaja dengan Ricky dan selbihnya Ricky menyatakan alasan nya sibuk. Amy cuba untuk faham kesibukan Ricky dan tidak memikirkan perkara yang bukan-bukan. Maklumlah,di KL macam-macam boleh berlaku. Manusia boleh berubah sekelip mata.

Masuk bulan ketiga Amy di kolej tersebut,Ricky mula menjauhkan diri Amy. Ricky lansung tidak menghungi Amy dan apabila Amy menghubunginya,ada sahaja alasan yang diberi oleh Ricky. Pada malam Sabtu,Amy terniat untuk menghubungi Ricky kerana menyangkakan Ricky tidak sibuk bekerja. Namun harapan Amy untuk melepaskan rindu berbual dengan Ricky hancur apabila seorang perempuan bercakap di talian bukannya Ricky. Hati Amy bagai disiat-siat apabila mendengar perempuan tersebut melemparkan pelbagai kata-kata yang kesat terhadap Amy kerana menyangkakan Amy ingin merampas Ricky darinya. Hanya tuhan sahaja yang tahu betapa hancurnya hati Amy mendengar setiap pengakuan perempuan tersebut tentang dia dan Ricky. Amy merasakan dunia gelap dan tidak bermakna apa-apa. Ricky telah menghianatinya untuk kali kedua.

Bagi mengelak diri dari Ricky,Amy telah menukar nombor telefon nya dan berharap Ricky tidak akan mencarinya lagi. Amy menjalankan kehidupannya sebagai pelajar seperti biasa walaupun hatinya masih sakit dengan perbuatan Ricky. Baginya Ricky hanyalah bayang-bayang hitam dalam hidupnya. Sebulan selepas itu,Amy mempersiapkan diri untuk menghadapi ujian penghujung semester. Amy cuba untuk fokus dalam ujian tersebut tetapi gagal kerana Amy sentiasa ingat akan perbuatan Ricky yang menghianatinya. Seminggu selepas itu Amy pulang semula ke Mukah kerana cuti sem telah bermula. Amy berharap dia telah membuat yang terbaik dalam ujian penghujung semester tersebut. Sebulan cuti semester tidak bermakna apa-apa pada Amy kerana dia bagaikan hilang semangat atas kecurangan Ricky padanya.

Permulaan semester kedua,Amy terkejut dengan keputusan yang diperolehinya dan kesal kerana terlampau mengikutkan perasaan semasa ujian tersebut. Amy hanya mendapat 1.64 untuk gpa nya dan keseluruhan CGPA nya hanya 1.64. Amy tidak berani memberitahu keputusan nya kepada kedua ibu bapanya kerana takut dimarahinya oleh mereka. Amy mengambil keputusan untuk mendiamkan diri sahaja mengenai keputusan nya itu. Amy berazam untuk memperbaiki keputusannya pada semester kedua.

Sepanjang semester kedua,amy banyak meminta bantuan teman-temanya bagi membantu dalam subjek-subjek yang lemah dan hasilnya Amy mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam semester kedua. Dengan hati yang senang Amy meneruskan perjuangan nya dalam sem ketiga. Amy telah dapat melupakan Ricky sedikit demi sedikit atas bantuan kawan-kawannya. Pada semester ketiga, amy telah membuat facebook kerana pada masa tersebut facebook popular di kalangan teman-temanya. Melalui facebook Amy telah berkenalan dengan seorang jejaka dari lawas berbangsa kedayan. Dari perkenalan mereka, Amy telah bersetuju menjadikan zahid iaitu jejaka dari lawas tersebut sebagai adik angkat kerana perbezaan umur mereka dua tahun. Zahid banyak memberi nasihat kepada Amy untuk melupakan Ricky dan sentiasa memberi sokongan moral kepadanya.

bersambung............

No comments:

Blogger