nuffnang ads

Wednesday, December 8, 2010

KISAH AMYLIA FALISHA PART 4

Pagi jumaat yang indah dengan matahari bersinar cerah seperti memberi sinar baru kepada Amy. Berkat dari nasihat-nasihat yang diberikan oleh Zahid dia sudah dapat melupakan Ricky dari hidupnya. Amy meneruskan pengajiannya seperti biasa kerana ingin meningkatkan perestasinya pada semester ketiga. Hubungannya dengan Zahid masih berjalan seperti biasa antara adik dengan kakak. Amy tidak mahu Zahid menaruh perasaan padanya kerana dari setiap pertuturan dan perlakuan Zahid, Amy sudah dapat menjangkakan Zahid suka padanya. Amy takut sekiranya dia memberi harapan kepada Zahid, Zahid akan kecewa kerana hatinya belum terbuka untuk menerima sesiapa dalam hidupnya.

Amy masih teringat kata Zahid setelah 1 bulan lebih perkenalan mereka " Amy,saya rasa saya jatuh hati kat awak. Saya cuba untuk menganggap awak hanya sekadar kakak tapi saya tak boleh. Makin hari hati saya kuat untuk memiliki awak sebagai permata hati saya. Saya harap awak dapat beri peluang pada saya untuk mengisi ruang dalam hati awak". Terngiang2 di telinga Amy kata-kata luahan dari Zahid untuknya. Tapi Amy tidak mahu orang lain menyalahanggap perhubungan mereka,biarlah hubungan mereka sekadar adik dan kakak.

Final semester ketiga semakin mendekat, Amy menghabiskan masanya dengan menelaah buku, dia malas untuk memikirkan benda-benda yang remeh temeh. Subjek pada semester ketiga agak mencabar dan amy cuba untuk mencapai target untuk lulus dalam semua subjek. Seminggu kemudian final exam pun tiba dan amy mencuba sebaik yang mungkin untuk menjawab soalan-soalan exam tersebut. Hari terakhir exam Amy dikejutkan dengan pesanan ringkas dari Zahid bahawa dia telah terlibat dalam kemalangan motosikal. Dengan perasaan yang cemas Amy telah menelefon Zahid,

"Zahid awak ok?" Zahid dengan suara yang agak serak menjawab " Amy saya minta maaf kerana terlampau mengikut perasaan saya, saya terlampau sedih apabila teringatkat awak menolak cinta saya hinggakan hilang kawalan ketika memandu..hurmm. Awak tak perlu risaukan saya,cuma luka2 kecil je. Awak pergilah exam dulu nanti saya kol awak".

" Saya risaukan awak macamana saya nak duduk exam dengan tenang..hurmmm"
" Saya ok amy..awak pergilah masuk exam dulu nanti saya kol awak k".
Dengan berat hati amy melangkah ke dewan peperiksaan dan Alhamdulillah dengan berkat doa dan ulangkaji yang cukup amy dapat menjawab kertas yang terakhir dengan tenang.

Keluar sahaja dari dewan Amy bergegas menelefon zahid.
"Hello zahid,awak ok?" " Saya ok jer. Dah hbs exam ke ni?"
" Dah, Alhamdulillah dapat jawab dengan tenang", jwb amy dengan senang hati.
" Baguslah,lega saya dengar awak cakap camtu,saya minta maaf kalau saya buat awak risau je". " Takdelah, awak akt mana ni. Esok saya balik mukah dah. Esok kita jumpa k. Saya ambik awak kat rumah., Awk kan tak boleh driving dulu".
Dengan hati yang gembira zahid menjawab "Ok kak Amy syg,lagipun saya rindu kat awak,tak sabar nak jumpa". "ok esok kita jumpa.bye Zahid,saya nak kemas barang dulu. Assalammualaikum".

Setelah mematikan talian amy bergegas mengemas barang dan tak sabar untuk menunggu hari esok. "Amboi kemas brg dah tak ingat roomate tersyg ke?" " Mak oi kau ni tak pandai nak bagi salam dulu ke?" Amy terlupa yang Salina dari tadi memehatikan dia dia menyusun barang2 nya. Dari sem pertama sampai ketiga amy memang rapat dengan gadis genit dari miri itu. Apa jua masaalah dia kongsikan bersama Salina kerana dia percayakan Salina dapat pegang rahsia2nya.
"Kau bila balik ina?
"Aku maybe balik esok jugak,boring ar kau takde itu yang aku balik awal jugak.."
"Kalau camtu esok aku dan kazen aku hantar kau pergi terminal k"
"ok jugak tu. Beb aku nak tdo dulu lah.. Sakit otak aku jawab paper tadi. Killing habis lah"
"Ok lah. Aku nak kemas brg dulu. Maghrib nanti aku gerak kau"
"Thankz amy".

Entah kenapa setelah mengetahui Zahid kemalangan hati Amy tidak senang. Bagi mengusir kerisauan dalam hatinya amy mengambil wuduk dan melakukan solat sunat bagi melegakan kegusaran dalam hatinya. Amy berdoa agar Zahid cepat sembuh dan perjalanan nya ke mukah esok dilindungi oleh Allag S.W.T.

Esoknya setalah menghantar Salina ke terminal bas,amy bergegas ke lapangan terbang antara bangsa kuching kerana takut ketinggalan flight. Tepat pukul 4 petang amy selamat sampai di mukah. Setelah menyimpan semua barang-barangnya di rumah amy memandu kereta milik bapanya ke rumah sewa Zahid. Sesampainya di rumah sewa Zahid amy memberi salam tetapi kawannya yang menjawab.
"Zahid ada?
"Zahid kat hospital,dia tak bagi tahu ke?

Dengan hati yang berdebar-debar amy bertanya lebih lanjut kepada kawan Zahid.

" Ada dia bagi tahu dia kemalangan jer tak tau lah terok ke tak,terok ke?"
" Awak pergilah melawat dia kat hospital,saya tak berani nak komen apa2"
" Ermm...bunyi macam terok jer, takpelah saya pergi hospital dulu."

Dengan hati yang cemas Amy memandu kereta ke hospital dengan harapan keadaan Zahid tidak seperti yang dia fikirkan. Nasib baik hari tu tidak banyak kereta di perkarangan hospital jadi dengan mudah Amy medapat tempat letak kereta. Dengan hati yang berdebar Amy melangkah ke wad pesakit lelaki.

bersambung...........

No comments:

Blogger