nuffnang ads

Tuesday, December 14, 2010

KISAH AMYLIA FALISHA PART 5

Amy melilau mencari kelibat Zahid di sekitar wad pesakit lelaki. Di kejauhan sekujur tubuh terbaring lemah di sudut wad. Amy tidak dapat menahan sebak sebaik sahaja melihat keadaan Zahid. "Assalammualaikum, kenapa awak tipu saya,awak cakap keadaan awak tak seteruk ni!", Amy tidak dapat menahan rasa marahnya kepada Zahid kerana merahsiakan keadaannya dari Amy.
"Waalaikumsalam, saya tak mahu awak risau amy,lagipun awak tengah exam masa tu,saya takut awak hilang tumpuan je."
"Awak fikir dengan menyembunyikan semua ni dari saya,saya tak risau. Patutlah saya tak sedap hati jer,sampai hati awak sembunyikan ni semua dari saya!" amy tidak dapat menangis teresak-esak di depan Zahid. Dia tidak mempedulikan pandangan oarng sekeliling. Dia sangat kecewa dengan sikap Zahid yang sanggup menyembunyikan keadaan nya dari Amy.

Zahid patah kedua belah kakinya dan terpaksa dibawa ke Hospital Besar Sibu untuk rawatan lanjut. Kecederaan Zahid amat teruk terutama pada bahgian kaki dan tangan. Keluarga Zahid sudah dihubungi tetapi mereka hanya menunggu di Sibu kerana tidak mempunyai kos yang mencukupi untuk berangkat ke Mukah. Pada malam itu juga,Zahid dihantar ke Hospital Besar Sibu untuk pembedahan pada bahagian kaki dan lengan yang mengalami kecederaan yang serius. Amy mengekori perjalanan ambulans tersebut dari belakang dengan menggunakan kereta. Walaupun penat tapi amy gagahkan diri untuk memandu ke Sibu dengan perjalanan yang mengambil masa 4 jam. Amy ingin bersama Zahid selama tempoh pembedahannya kerana rasa bersalah menguasai dirinya. Jika tidak kerana dia berterus terang dengan Zahid dia tidak boleh menganggap lebih dari adik angkat,Zahid tidak akan jadi begitu.

Sesampainya di Sibu Zahid terus dimasukkan ke wad kecemasan. Amy terus berjumpa org tua Zahid bagi menerangkan perkara sebenar yang berlaku pada Zahid. Amy berjanji akan menanggung kos perubatan Zahid kerana dia tahu kos pembedahan Zahid agak mahal. Amy mempunyai sedikit simpanan bagi membiyai pembedahan tersebut. Dia sanggup buat apa saja asalkan dapat melihat Zahid berjalan semula.

Sambil menunggu Zahid selesai pembedahan, Amy membawa kedua ibu bapa Zahid mencari tempat tinggal kerana keduanya nampak keletihan. " Biar amy saja yang menunggu Zahid selesai dibedah pakcik," tutur amy kepada bapa Zahid
Setelah menghantar keduanya ke hotel yang berhampiran amy bergegas ke hospital semula. Setelah 4 jam berlalu, pembedahan masih belum selesai. Amy gelisah menunggu dan berharap semuanya berjalan dengan lancar. Lima minit kemudian,doktor yang membedah Zahid keluar dari wad kecemasan.
"Bagaimana dengan keadaan adik saya doktor?"
"Awak kakak dia?"
" Ye!"
" Kami telah selesai memasukkan besi bagi membantu tulang-tulang lututnya bersambung semula. Dalam masa 6 bulan dia perlu menjalani rawatan terapi untuk membolehkan dia berjalan seperti biasa. Sekiranya tulang-tulangnya sudah bersambung seperti sedia kala,besi yang dimasukkan bagi proses pemulihan tersebut akan dibuka semula. Saya harap pihak keluarga dapat memberikan sokongan moral dalam proses pemulihan tersebut".

Amy mengucapkan syukur yang tidak terhingga kerana zahid masih mempunyai peluang untuk berjalan semula. Amy bergegas masuk ke wad di mana Zahid ditempatkan tetapi Zahid masih belum sedarkan diri. Amy menelefon keluarga amy bagi menyampaikan berita gembira tersebut. Dia tidak mahu keluarga Zahid terutama ibunya risau memikirkan keadaan anaknya.

Amy bergegas ke bank bagi mengeluarkan sejumlah wang untuk membayar kos pembedahan Zahid. Dia tidak memberitahu kedua ibu bapanya yang dia mengeluarkan wang perbelanjaan tersebut kerana takut bapanya akan memarahinya. Setelah mengambil ibu dan bapa Zahid di hotel mereka kembali ke hospital kerana dimaklumkan Zahid telah sedar dari koma.

Amy membiarkan Zahid bersama kedua org tuannya sementara dia menjelaskan kos perubatan zahid di hospital tersebut. Dia menelefon ibunya untuk memberitahu di mana dia berada kerana semasa dia berangkat petang semalam,dia hanya sempat berpesan pada adiknya yang dia berangkat ke Sibu. Dia tidak mahu ibunya risau dia berangkat ke Sibu sirang-sorang. Amy ke kembali ke wad di mana Zahid berada. Entah kenapa hatinya sayu melihat keadaan Zahid. Zahid terpaksa menangguhkan pengajiannya kerana masih belum dapat berjalan seperti biasa.

Selama lima hari menemankan Zahid di hospital sibu, zahid telah dibenarkan untuk keluar. Zahid dibawa balik ke lawas sementara Amy balik semula ke mukah. Sebelum berpisah Zahid sempat berpesan kepada Amy sekiranya dia dapat berjalan sepertia biasa,dia akan membayar balik semua duit yang telah digunakan untuk kos perubatannya tetapi amy Menolak kerana dia ikhlas menolong Zahid. Amy dengan berat hati melepaskan Zahid balik ke lawas kerana selama dia berada di samping Zahid,kasihnya telah tumpah kepada jejaka dari lawas itu.

Amy telah bernekad untuk berterus terang dengan Zahid yang dia juga terlampau sygkan Zahid tetapi menunggu masa yang sesuai kerana tidak mahu membebankan keadaan Zahid.

bersambung.....

No comments:

Blogger